Od 24 stycznia 2018 roku działa elektroniczny rejestr BDO, wpisowi do którego podlegają wszystkie podmioty działające w zakresie gospodarowania odpadami. Rejestr ten został uruchomiony przez Ministerstwo Środowiska, a jego zarządzaniem zajmują się marszałkowie województw.
Rejestr BDO – co to jest?
Rejestr BDO jest rejestrem podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Pozwala on gromadzić informacje o odpadach i zapewnia elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych oraz sprawozdawczych. Rejestr BDO prowadzony jest przez marszałków województw. Wpisy, w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, wykonywane są z urzędu lub na wniosek przedsiębiorcy. Rejestr BDO umożliwia:
- analizę zgodności faktycznie prowadzonej działalności w zakresie gospodarki odpadami z zadeklarowanym zakresem,
- skuteczną kontrolę rynku gospodarki odpadami,
- efektywną walkę z nieprawidłowościami występującymi w sektorze gospodarki odpadami.
Organy inspekcji ochrony środowiska mają zapewniony stały dostęp do BDO, dzięki czemu mogą na bieżąco kontrolować ewidencję odpadów. Przyczynia się to do eliminowania niewłaściwego sposobu ewidencjonowania oraz nielegalnego przekazywania śmieci.
Kto podlega rejestrowi BDO?
Rejestrowi BDO podlegają podmioty:
- wprowadzające na terytorium kraju oleje, preparaty smarowe i opony pneumatyczne,
- prowadzące odzysk lub recykling odpadów powstałych z produktów, organizacji odzysku i dokonujące eksportu oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów powstałych z produktów w celu poddania ich odzyskowi lub recyklingowi,
- wprowadzające na terytorium kraju pojazdy,
- prowadzące punkty zbierania pojazdów,
- prowadzących stacje demontażu,
- prowadzące strzępiarki,
- wprowadzające sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- prowadzące zakład przetwarzania, organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz prowadzące działalność w zakresie recyklingu i innych procesów odzysku,
- wprowadzające baterie lub akumulatory,
- prowadzące zakłady przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów,
- prowadzące przetwarzanie odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwolenia na ich przetwarzanie,
- transportujące, sprzedające i pośredniczące w sprzedaży odpadów,
- wprowadzające opakowania lub produkty w opakowaniach,
- będące organizacjami odzysku opakowań, prowadzące recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych,
- będące przedsiębiorcami prowadzącymi jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane objęte opłatą recyklingową torby na zakupy z tworzywa sztucznego,
- będące punktami selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzonych samodzielnie przez gminę bądź wspólnie z inną gminą lub gminami,
- posiadające wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Czy folia stretch podlega rejestrowi BDO?
Folia stretch zaliczana jest do opakowań transportowych i jako takie podlega rejestrowi BDO. Oznacza to, że każde przedsiębiorstwo, które w jakikolwiek sposób wykorzystuje tego typu folię, jest zobowiązane do prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości w tym rejestrze. Obowiązek ten dotyczy zarówno dużych firm, jak i jednoosobowej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak firma wytwarza nie więcej niż 500 kilogramów odpadów z tworzyw sztucznych rocznie, według obowiązujących przepisów może uzyskać zwolnienie z wymogu prowadzenia ewidencji.
Kategorie klasyfikacji folii stretch w rejestrze BDO
Do folii stretch w rejestrze BDO przypisano kod odpadu 15 01 02, co nadaje jej status opakowania z tworzyw sztucznych. Szczegółowe kategorie klasyfikacji to:
- 15 – numer oznaczający grupę odpadów, do której zaliczają się odpady opakowaniowe, sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania oraz ubrania ochronne nieujęte w innych grupach,
- 01 – numer oznaczający podgrupę, w której znajdują się odpady opakowaniowe z selektywnie gromadzonymi komunalnymi odpadami opakowaniowymi włącznie,
- 02 – numer oznaczający rodzaj odpadu jako opakowanie z tworzywa sztucznego.
Gdzie szukać informacji dotyczących BDO?
Szczegółowe informacje dotyczące BDO dostępne są na stronie www.bdo.mos.gov.pl. Użytkownicy mogą skorzystać z zamieszczonych w witrynie instrukcji krok po kroku, a także uzyskać odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. W celu rozwiania ewentualnych wątpliwości zachęcani są do skontaktowania się z pomocą techniczną systemu BDO za pośrednictwem formularza kontaktowego lub drogą telefoniczną. Dodatkowe informacje na temat BDO można również uzyskać we właściwym ze względu na miejsce prowadzenia działalności Urzędzie Marszałkowskim.
Jak sprawdzić, czy dana firma podlega obowiązkowi rejestracji BDO?
W celu sprawdzenia, czy dana firma podlega rejestracji BDO, przedsiębiorca może wypełnić interaktywny formularz udostępniony na oficjalnej stronie.
Przeczytaj także: